Sælg dig selv på 30 sekunder

  • 19 sep. 2013 Kl 8:05

Klar til optagelse. Et medlem afprøver sin elevatortale til medlemsfesten den 29. august 2013. Foto: Stefan Kai Nielsen

Der var kø til medlemsfesten den 29. august 2013, hvor MA blandt andet tilbød gæsterne at få optaget deres elevatortale og bagefter få feedback af en konsulent.

Af Hans Jørgen Wulff, kommunikationskonsulent i MA

Opskriften er simpel, men krævende. Du har 30 sekunder – eller den stærkt afmålte tid, det tager i elevatoren (deraf navnet) at køre et par etager op sammen med en nøgleperson – til at indlede en jobrelateret kontakt hvor som helst. Når muligheden opstår, er du forberedt og klar og skal ikke først tænke over, hvordan du kommer i gang. Elevatortalen kan bruges til jobsamtalen, til messer, faglige møder, familiefester og tilfældige møder. Der kan laves forskellige taler til forskellige formål – fx til forskellige brancher – og den kan udvides efter behov, men det er altid en god idé at målrette sin præsentation til én bestemt situation, hvor du tror, du vil få brug for den. Det var det, en række medlemmer fik mulighed for at afprøve foran rullende kamera. Og der var stor tilfredshed med tilbuddet.

- De, der kastede sig ud i det, var utroligt dygtige til at se sig selv og analysere deres eget udtryk. De kunne se, hvad de skulle gøre bedre og anderledes. Ikke mindst at gøre det mere fremadrettet, mere konkret. Fokusere på det, der skal ske – og ikke hvad der allerede er sket, fortæller konsulent i MA, Henrik Schroll Graae, der var facilitator på elevatortalen.

Et medlem skrev til os efterfølgende: “Jeg tror, vi kommer hurtigere i job , når vi sparres til at komme klarere ud over rampen – konkret og handlingsorienteret. Det lille klip er perfekt at vedhæfte ansøgninger og kan med fordel målrettes – enten når man søger samme slags stilling uopfordret hos mange og selv definerer sit mulige bidrag, eller når der er en specifik stilling. Og klippet er stadig ikke hverdagskost derude, så det vil kunne virke. Det passer desuden fint at lægge på sin LinkedIn-profil. Den konsulent, der hjalp mig med at forstå, hvad der virker, var både behagelig og konkret. Jeg følte, vi begge var i business og havde et fælles lødigt projekt.”

Afdelingschef i MA, Marianne Rossander, var også glad for medlemmernes store interesse for initiativet: – Jeg kan ikke love her og nu, at det bliver et fast tilbud i MA. Men det vil helt klart indgå i det katalog af nye initiativer, vi arbejder med i øjeblikket.

0 kommentarer