Lad MA guide dig

  • 10 feb. 2011 Kl 11:15

De sociale medier er ikke ligesom de trykte, hvor du kun vælger at få én morgenavis ind ad døren. Vælg gerne flere men vælg dem med omhu ud fra netop dit behov. Og har du brug for hjælp, så kontakt a-kassen. For trin 1 inden du kaster dig ud i de sociale medier er at være afklaret.

Af Julie Mathiesen, freelancejournalist

- På de sociale medier gælder det om at sætte ord på sine kompetencer, så andre kan forstå dem – dit eget netværk såvel som potentielle arbejdsgivere. Kompetencerne omfatter både de strengt faglige og de mere privat erhvervede, og især nyuddannede med korte cv har glæde af at få tydeliggjort alle typer kompetencer. Også mentalt for sig selv, for de unge kan oftest tilbyde arbejdsgiverne langt mere, end de måske selv kan se af v’et, fortæller konsulent i MA-Job, Maj Flounders.

Konsulenterne kan også hjælpe dig med at finde ud af, hvor du så går hen med dine afklarede kompetencer; hvor kan du bruges henne? Der er naturligvis forskel på, i hvor høj grad job bliver opslået digitalt og i hvor høj grad branchen findes på de sociale medier. Men uanset om du er arkæolog, kommunikatør eller fysiker kan det betale sig at undersøge det digitale mediemarked og finde de fagrelevante fora. Derfor er det godt at være til stede på nettet, konstaterer hun. – Det er også et spørgsmål om selv at kunne styre, hvad andre kan se om dig, hvis de Googler dit navn. For dukker der søgeresultater frem, du ikke har lyst til at vise din næste chef, så kan du takket være de sociale medier selv sørge for at lægge informationer ud, der så at sige overdøver de mindre heldige ting. Det kan du, fordi de sociale medier scorer højest på fx Googles søgninger, forklarer Maj Flounders.

MA a-kasse har et arrangement på vej om netop digital jobsøgning og om synlighed på de sociale medier. Følg med i hvor og hvornår på www.ma-kasse.dk

0 kommentarer