Lasse Olsen til morgensang på Ungdomshøjskolen i Ribe.

Jeg måtte komme 20 minutter for sent, inden jeg var parat

  • 20 jan. 2014 Kl 9:26

Hvad er næste træk, når man har søgt og fået afslag på 60-70 ansøgninger til drømmejobbet som gymnasielærer? For Lasse Olsen blev ice breakeren et kursus i MA. Han skulle lære at tage telefonen og ringe arbejdsgiverne op. 

Af Hans Jørgen Wulff, kommunikationskonsulent i MA

Lasses historie er den gængse – men kun i starten. Cand.mag. fra Aarhus Universitet 2012 i musikvidenskab og historie med udsigt til forhåbentlig en kort ledighedsperiode lige efter. Der var nok af stillinger at søge i gymnasiet, også med hans fagkombination, men det blev ikke til bare en enkelt jobsamtale. Standardbrevene med afslag uden begrundelse begyndte efterhånden at tære på selvværdet. Følelsen af ”at du er selv ude om det”, som specielt nyliberalisterne er dygtige til at fremføre, sneg sig langsomt ind.

Ta’ telefonen

”Det kan være en stor overvindelse at tage telefonen og kontakte en mulig kommende arbejdsgiver. Men det kan være den handling, der gør forskellen.”

Sådan stod der på et kursusopslag i MA Aarhus. For Lasse var overvindelsen så stor, at han ikke var klar til at møde op på det annoncerede starttidspunkt.

- Jeg skulle bruge lidt tilløb. Det var en akavet situation at blive kastet ud i, og selvfølgelig med en angst for at blive afvist. Som de fleste andre akademikere er jeg mest tryg ved og mest trænet i at udtrykke mig skriftligt, fortæller Lasse.

Men udstyret med de vigtigste værktøjer gik Lasse i gang, godt hjulpet af ”det kollektive pres” fra de øvrige deltagere i samme situation og mantraet: Spring ud i det!

MA: Alle dummer sig i begyndelsen, men det er i hvert fald bedre at begå fejl end ikke at komme i gang.

- Et par stykker sprang allerede hurtigt fra, men vi lærte at lave en køreplan og være skarp på, hvad vi kunne tilbyde. Det var os, der skulle tage teten i samtalen. Jeg gik målrettet efter en praktikstilling i gymnasiet eller på et VUC, ikke et vikarjob eller fast stilling.

Fødselsdagsgaven

Lasse oplevede bestemt, at folk var søde og rare i den anden ende af røret, men det var først, da Uldum Højskole tog telefonen, at han oplevede den store imødekommenhed. Han fik musiklæreren i røret, og han var helt med på at få lidt ny inspiration udefra. Otte ugers praktik var hurtigt på plads.

- Højskolerne får også forespørgsler fra studerende på læreruddannelserne. Men her er praktikken kun tre uger og meget skematiseret. Jeg blev derimod almindelig højskolelærer med alt, hvad det indebærer. Her har vi en fordel, fortæller Lasse.

Med højskolepraktikken på sit cv var Lasse parat til at søge de faste stillinger. Det blev Ungdomshøjskolen i Ribe, der vandt. Han var til jobsamtale på sin fødselsdag i november sidste år, og han fik stillingen blandt andet på baggrund af praktikperioden på Uldum. Nu går han og indretter sig i sin nye tjenestebolig på skolen kort tid efter jobstarten. Han har 10 meter til arbejde.

Skridtet foran

Lasse Olsen er ikke i tvivl om, at han aldrig af sig selv ville have ringet. Han skulle presses ud i det.

Kirsten Holm, MA’s karriererådgiver og underviser på kurset, er heller ikke i tvivl om, at mange er udfordret, når det gælder om at kontakte arbejdsgivere uopfordret:

- Men det kræver faktisk ”kun” viljen til at ville – resten kan læres. Alle dummer sig i begyndelsen, så man kan fx begynde med virksomheder, der ikke er på ens top 10 liste. Det er i hvert fald bedre at begå fejl end ikke at komme i gang, siger Kirsten Holm.

0 kommentarer