IKEA: Vi tjener penge på bæredygtighed

  • 22 jan. 2015 Kl 9:51

Corporate Social Responsibility er hot. Når topcheferne satser på bæredygtighed, ser MA mulige jobåbninger for medlemmerne. I december 2014 kunne de høre tre temaoplæg om CSR.

Af Nana Toft, freelancejournalist

En ny undersøgelse fra konsulent- og analysehuset McKinsey viser, at topchefer i stigende grad stiller skarpt på bæredygtighed, når de skal geare deres virksomheder til den fremtidige konkurrence.

Derfor inviterede MA tre virksomheder til at fortælle om deres CSR-arbejde: Dansk Industri, Roskilde Festival og IKEA.

Sidstnævnte er netop løbet med prisen som det mest bæredygtige brand i Sustainable Brand Index. Her er visionen klar:  To create a better everyday life for many people.

CSR er blevet et nyt konkurrenceparameter

Hvad der måske overrasker er, at bæredygtighed viser sig på bundlinjen: En virksomhed med et godt bæredygtighedsomdømme tjener simpelthen flere penge.

- En ting er, at vi alle tilsammen, som det er nu, bruger for, hvad der svarer til halvanden planets kapacitet. Det vil vi i IKEA gerne bidrage til at ændre på. Noget andet er, at IKEA som forretning simpelthen øger sin profit ved at fokusere på bæredygtighed, lød det fra Jonas Engberg, CSR-ansvarlig for IKEA Danmark, da han holdt oplæg i MA’s temamåned om CSR.

- Vi har øget salget af produkter, som kan hjælpe vores kunder med at leve et mere bæredygtigt liv derhjemme med næsten 30 procent det sidste år. Den globale målsætning er at øge det salg med 400 procent inden 2020.

Kampen om bæredygtighed er også kampen om virksomhedsoverlevelse

- Vi kan simpelthen ikke blive ved med at drive forretning, som vi har gjort indtil nu. Læser du klimarapporterne, er det dyster læsning. Vi skal ind i kampen og forstå, at hvis vi ikke ændrer på ting, så undergraver vi vores egen forretning, fortæller Jonas Engberg.

- IKEA alene aftager en procent af jordens konventionelle træ- og bomuldsproduktion, Det er en anseelig mængde træ og bomuld, og det forpligter. Vi kan være med til at fastsætte kriterier og rent faktisk ændre på ting. Gøre en forskel. Og det prøver vi så på, fortæller Jonas Engberg. Vi deltager i udviklingen af en række nye kriterier for dyrkning af bomuld, hvilket blandt andet har betydet store besparelser i kunstgødning, større indtægter for bønderne og væsentligt mindre vandforbrug.

Forbrugerne skal overtales

- En firdobling af omsætningen på bæredygtige produkter på otte år kræver, at vi bliver endnu bedre til at vise, hvad fordelene ved at købe mere bæredygtigt rent faktisk er, siger Jonas Engberg.

Kunsten er nemlig at overbevise forbrugerne om, at bæredygtige produkter er et ligeså godt køb som ikke-bæredygtige produkter: Der skal ikke gås på kompromis med æstetik og funktionalitet. Det har hidtil været op ad bakke for IKEA.

- Når vi ser på vores samlede salg af LED-pærer sidste år i IKEA Danmark, og hvis vi går ud fra, at hver LED-pære har erstattet en halogenpære, svarer det groft sagt til en samlet reduktion af vores kunders elregninger på 52 millioner kroner. Hertil kommer, at der jo er en stor forskel på, hvor meget CO2 der udledes, når de to pærer lyser. Vildt, ikke?

Det er en stor kommunikationsopgave

IKEA ved godt, at der ligger en stor kommunikationsopgave foran dem.

- 98 procent af forbrugerne i Europa er villige til at ændre på deres vaner, hvis det vel at mærke ikke koster mere. 84 procent vil gerne have gode råd fra os. Det skal vi udnytte, ligesom vi skal kommunikere mere synligt i varehusene, siger Jonas Engberg.

En deltager stiller et kækt spørgsmå: Ville vi ikke allesammen være mere bæredygtige, hvis vi droppede både at udvikle og købe de her produkter i det hele taget?

- For os handler det om gradvist at ændre på forretningsmodellen, så vi hele tiden belaster mindre. For du har ret: Lad dog være med at købe så mange ting. Den største belastning ligger i produktionen af produkterne. Derfor skal vi sørge for, at vi genbruger meget mere, og at vi bliver bedre til at producere tingene af genbrugsmaterialer. Den slags, siger Jonas Engberg.

IKEA som genbrugscentral?

- Eller hvad med at lease en sofa? Det er ikke noget, vi har konkrete planer om at indføre, men det er da ikke umuligt, at det bliver noget, vi ser på i fremtiden. Så ville vi kunne tage produkterne retur og reparere dem og lease dem ud igen. Og når de en dag er helt udtjente, kan vi bruge materialerne til at lave nye produkter.

Sidst IKEA kiggede, havde omkring 13 procent af det, der var til salg på Den Blå Avis under ‘møbler’, IKEA i navnet , og så er der alt det, som bare er registeret som ’reol’ eller ’bord’. Værdien af den omsætning er større end enkelte af IKEA’s konkurrenters. Men de ser det ikke som en trussel. Tværtimod understøtter de gerne, at møblerne hverken bliver brændt af eller smidt ud.

- Måske kunne vi endda ligefrem facilitere de her køb, salg eller byttesituationer? Hvem ved? Mulighederne er mange. Det kunne være spændende, lyder det afslutningsvis fra Jonas Engberg.

0 kommentarer