Hvordan skal China Cabinet lobbye bedre i Danmark?

  • 26 apr. 2012 Kl 11:31

10 ledige MA’ere i København er lige startet på et 26 ugers kursus i kommunikation og it. De lærer konkrete it-værktøjer, som de omsætter i it-løsninger for virksomheder. De får en masse på deres cv, og måske kan der komme et jobmatch ud af det oveni.

Af Hans Jørgen Wulff, kommunikationskonsulent i MA

”Jeg sad med en masse solid teoretisk viden, da jeg blev cand.comm.er fra RUC,” fortæller Rasmus Bøgh Hansen, projektleder i NEW Skills, der har indgået en eksklusiv aftale med MA om dette skræddersyede kursus for MA’s medlemmer. ”Men jeg manglede hands on på alle de mange it-værktøjer og styringsredskaber, der kommer i spil, når der skal implementeres it i en virksomhed. Det lærer vores kursister alt sammen her med udgangspunkt i en konkret case, som en virksomhed skal have løst.”

Case til hver deltager eller gruppe

China Cabinet er en lobbyistvirksomhed i Danmark, men de vil gerne blive mere kendt. Hvordan gør de det?

Posh People vil gerne udvide deres onlinesalg af tøj til teenagepiger. Hvordan skal de videreudvikle deres webløsning?

Virum Sorgenfri Håndboldklub har et kommunikationsudvalg, som blandt andet har brug for sparring omkring deres Facebook-strategi. Hvordan griber vi det an?

Lazarinka Damjanovski viser glad rundt i kursuslokalerne på Rebslagervej på Nørrebro. De er endnu ikke færdigindrettet, men der arbejdes målrettet på at skabe nogle optimale rammer for husets kursister. ”Vi lægger megen vægt på at skræddersy forløbene til hver enkelt kursist,” fortæller Lazarinka, der er NEW Skills administrerende direktør. ”Du får nøjagtig de redskaber, du har brug for ud fra dine forudsætninger og ud fra hvad den konkrete case, lægger op til. Men vi kommer hele vejen rundt: kravspecifikation, webstrategier, økonomistyring, design, brugervenlighed, indhold, projektstyring. Det er derfor, det hedder cross media kommunikation,” forklarer Lazarinka. ”Og virksomhederne, som leverer opgaverne, spænder lige så vidt i deres behov: ny hjemmeside, mobilapplikation, sociale medier, trykte medier, e-learning, online marketing, målgruppeanalyse etc.”

Der er endnu ledige pladser

Der er masser at lære også for cand.comm.erne, men foreløbig er de nuværende kursister mest cand.mag.er i forskellige sprog- og kulturfag. Én vil også forberede sin ph.d., en anden vil prøve sin drøm om at blive selvstændig af. ”Pointen er, at kursisterne lærer at arbejde på tværs af de forskellige medieplatforme, når de både har det digitale, det trykte, film og video fx i spil,” fortæller Rasmus videre. ”De har hele tiden os som rådgivere og undervisere ved hånden, men de styrer det selv og har meget frie hænder. De klarer selv dialogen og samarbejdet med virksomheden, så de lærer også at sælge sig selv samtidig med, at de kan få feedback. Alle er jo med på, at man er i et læringsforløb.”

De 26 uger er inddelt i fire ugers moduler med afsluttende test og måske certificering. Og hele forløbet afsluttes med præsentationen af et færdig cross media-produkt. Så der kan sættes mange færdigheder på cv’et, fra InDesign, Photoshop, WordPress, Mailchimp, Dreamweaver, Google Analytics til projektledelse, filmredigering, online publikationer og markedsføring. Du kan stadig nå at hoppe på. Men du skal have dit jobcenters eller anden aktørs godkendelse først.

Læs mere på newskills.dk eller kontakt MAJob i København.

0 kommentarer