Cand.it. Soffi Mbenga

Hold øje med, hvem der besøger din LinkedIn profil

  • 27 sep. 2016 Kl 8:42

På en MA workshop om LinkedIn kunne de fleste deltagere fortælle, at nok havde de en profil, men faktisk vidste de ikke rigtigt, hvad de skulle bruge den til. Bortset fra cand.it. Soffi Ernst Mbenga. Hun skaffede sig et job via LinkedIn på fire måneder. Læs her hvordan og bliv selv inspireret.

Da jeg startede min jobsøgningsproces, var mit udgangspunkt entydigt: bruge de første tre måneder på at gå fokuseret efter mit ultimative drømmejob. Hvis ikke det ledte til noget, ville jeg begynde at udfolde min søgning til også at inkludere de fra mit perspektiv knap så attraktive arbejdspladser.

Jeg lyder måske naiv eller usædvanlig selvsikker, men min drømmejobsstrategi har vist sig at virke.

Til forskel fra mange andre dimittender valgte jeg en uopfordret jobsøgningsstrategi med afsæt i LinkedIn.

Sådan arbejder jeg på LinkedIn

Jeg har altid holdt min LinkedIn profil opdateret. Som andre sociale medier kræver det, at man tager mediet til sig og sætter sig ind i, hvilke muligheder det indeholder. Da jeg startede min jobsøgning, indeholdt min profil alt fra anbefalinger til sidehenvisninger til tidligere arbejdsgivere.

Når jeg manglede inspiration, gik jeg på opdagelse i mit LinkedIn netværk og besøgte andres profiler for at få nye input til min egen.

Gennem mine fire måneder som jobsøgende kontaktede jeg 15 personer, hvoraf halvdelen var fra mit personlige netværk. Den anden del var personer, jeg havde mødt til faglige events eller som havde besøgt min LinkedIn profil.

Alle har sagt ja til et kaffemøde

I alle mine LinkedIn henvendelser har jeg spurgt til et kaffemøde om jobmuligheder og hver gang fået positivt svar. Det fortæller noget om, at online kommunikation endnu ikke kan gøre det ud for et fysisk møde. De personer, jeg har kontaktet, har alle været ansvarspersoner eller chefer i den del af virksomheden, hvor jeg potentielt gerne ville arbejde.

I mine InMail-mails har jeg introduceret mig selv, fortalt hvad min henvendelse er motiveret af og afslutningsvis foreslået kaffemødet som en måde at lære hinanden at kende på og drøfte, hvad der rører sig i virksomheden. I mine mails har jeg også nævnt de personer (hvis nogen), jeg har kendt i virksomheden, og som på den måde er blevet en fællesnævner.

Tænk kaffemødet som en jobsamtale

Op til hvert enkelt kaffemøde forberedte jeg mig som til en hvilken som helst anden jobsamtale. Jeg medbragte printede arbejdseksempler, mit cv og vidste, hvad jeg skulle svare på spørgsmål fra virksomheden og hvad jeg gerne ville stille dem af spørgsmål.

Fx spurgte jeg min nu nye arbejdsgiver, hvad de så som mine største udfordringer. Ikke bare fik jeg dem til at åbne op for, hvordan de så på mig, jeg fik dem også til at fortælle, hvad der kunne gøre, at de ville vælge en anden kandidat frem for mig. Den information får man sjældent, og det er værdifuld viden, man kan tage med sig videre, uanset hvad udfaldet af samtalen bliver.

Efter kaffemødet skal du følge op

Det er altafgørende at følge op på din uopfordrede jobsøgning.

Først da bliver virksomheden klar over, at din interesse er reel. Du viser dem, at du er vedholdende, proaktiv og mener din henvendelse seriøst.

Balancen er ikke at blive for ivrig, så det kommer til at virke som om, man allerede tror, at jobbet er hjemme.

I opfølgninger er det altid godt at nævne, at du har forståelse for, at din kontakt har meget at se til, men at du også lige vil sikre dig, at hun/han ikke har glemt dig siden sidste møde.

Sådan fik jeg konkret mit nuværende job

Virksomheden hedder Hello Group.

Jeg havde bemærket, at deres Design Director havde besøgt min profil. Jeg sendte ham derfor en InMail og bad om et kaffemøde. Han henviste til en kollega, som ville kontakte mig.

Jeg kunne se, kollegaen også besøgte min profil og sendte ham en InMail om et kaffemøde.

Efter lidt tid fik jeg svar og blev inviteret til første møde. Kemien var god og det ledte til et møde mere, hvor jeg præsenterede dem for min løsning på en testopgave, jeg havde udført.

Da de inviterede til endnu et møde, var det for at tilbyde mig et job. Pr. 1. august er jeg startet som Experience Designer.

Forløbet strakte sig over to en halv måned, så den uopfordrede jobsøgning kræver ekstra tålmodighed og vilje til at følge op, når det er nødvendigt.

Til gengæld er det langt sjovere end at søge de opfordrede, synes jeg. Mange stillingsopslag bliver jo aldrig slået op, så som jobsøgende udelukker man sig selv for en masse muligheder, hvis ikke man søger andet end de opslåede.

Så mange samtaler fik jeg på fire måneder

  • To ansøgninger på jobopslag førte til to samtaler.
  • Networking/praktik fulgt op af mailkorrespondance førte til to samtaler.
  • Uopfordret henvendelser på LinkedIn førte til tre samtaler. 

Fem tips til den uopfordrede ansøgning

  1. Lad dig inspirere af profiler, du finder tiltalende, men husk samtidigt på, at dit cv skal afspejle din egen profil.
  2. Opdater løbende dine erfaringer, uanset om der er tale om miniprojekter, praktikforløb etc.
  3. Brug faglige events til at udvide dit LinkedIn netværk. Husk i disse sammenhænge at skrive en personlig ‘Tak for sidst’ hilsen, når du sender invitationer af sted.
  4. Invester i Premium, så du kan sende InMails til nøglepersoner, som du ikke er på LinkedIn med.
  5. Kommuniker med folk, som du ville gøre det ansigt til ansigt, dvs. professionelt og med deres faglige position in mente.

0 kommentarer