Headhuntet til Kina

  • 10 feb. 2011 Kl 11:15

Trine Nolsø Skalts bliver kontaktet af headhuntere flere gange om måneden, og det var også sådan hun fik sit nuværende job – i Beijing.

Af Julie Mathiesen, freelancejournalist

Den 31-årige produktmanager har i en årrække været meget bevidst om sine digitale fodspor. Hun blogger og twitter fx under et alias, for hun vil selv styre, hvad potentielle arbejdsgivere støder på, hvis de Googler hende. – Min Linkedin-profil sørger jeg hele tiden for er opdateret og relevant. Jeg holder den aktiv og mingler ved at deltage i diskussioner, for man møder tit interessante mennesker samtidig med at man lærer noget, får gode fif og kan dele ud af sine erfaringer.

Jeg linker med folk, der ligesom jeg ser det interessante i at være forbundet rent professionelt, og som kan se mulighederne i at hjælpe, skrive sammen eller mødes, forklarer hun bl.a. via Skype-chat. – Jeg har også en Facebook-profil, og selvom den er lukket for offentligheden, holder jeg den sober. Jeg uploader aldrig billeder, skriver ikke dumme statusopdateringer og bliver ikke venner med folk, jeg ikke kender – heller ikke min chef, for han ’hører til’ på min Linkedin-profil. I Kina er Linkedin ifølge Trine Nolsø Skalts et godt og populært sted at finde udlændinge, og der er visse søgeord fx ’manager’, som giver mange hits, når rekrutteringsbureauerne søger.

Trine Nolsø Skalts er produktmanager for Bestseller, hvor hun har ansvaret for den overordnede afdeling for tung vævet – design, indkøb, sourcing etc. Hun har otte ansatte under sig og har indtil nu kun ansat folk til kinesisk talende stillinger, og det foregår via HR-afdelingen. – I mit tidligere job var jeg med til at ansætte, og da tjekkede jeg kandidaterne på Facebook. Så jeg ved, at selv med en lukket profil skal man være meget opmærksom på, hvilke signaler man sender alene med sit profilbillede, råder Trine Nolsø Skalts.

0 kommentarer