Fra Akademikerkampagne til fastansættelse på erhvervsskole

  • 15 aug. 2013 Kl 8:59

“Akademikerkampagnen synliggør de højtuddannedes værdi og skaber dialog og match mellem akademikerne og virksomhederne”. Sådan står der på kampagnens hjemmeside, og det er blandt andet sket gennem jobmesser i provinsen. Én af dem fandt sted i Vordingborg.

Af Anne Lundgaard, cand.mag. i dansk og kommunikations- og marketingmedarbejder på ZBC

Uret på Københavns Hovedbane viser 7:41, og jeg sætter tempoet op mod spor 4. Snart passerer sommerens gyldne marker forbi, og en time senere trækker jeg min cykel op ad gangbroen ved Næstved station og triller de sidste ti minutter af min daglige morgentur. Siden 1. april 2013 har jeg været fastansat i mit første job.

Min vej hertil er en lille solstrålehistorie om en storbypige, der fandt et provinsjob ved hjælp af Akademikerkampagnen og en uopfordret ansøgning. Jeg dimitterede fra KU i april 2012 og fik kort tid efter en løntilskudsstilling som kommunikationsmedarbejder hos Københavns Museum. Ved siden af arbejdet sendte jeg flokke af ansøgninger af sted. Det blev til to samtaler på opslåede job, men ikke mere. Ikke før jeg tog på Akademikerkampagnens jobmesse i Vordingborg i september 2012. Mere end femten virksomheder præsenterede sig selv på den lille scene på byens spillested. Mange havde brug for ingeniører eller folk med helt andre fagligheder end mig. Men der var også en håndfuld, som søgte kommunikationsmedarbejdere, og så et par stykker, hvor jeg fik nogle gode idéer af deres præsentation.

Kampagne for at hente dimittender til Sydsjælland

En af dem var uddannelsesinstitutionen Zealand Business College (ZBC). De var på jobmessen for at finde undervisere til deres ungdomsuddannelser i Ringsted, Næstved og Vordingborg, men det var ikke det, jeg snakkede med dem om i minglerunden. I stedet spurgte jeg lidt til deres hvervekommunikation, og da jeg var kommet hjem igen fra messen, sendte jeg en uopfordret ansøgning med et forslag til en kommunikationsindsats i form af en hvervekampagne målrettet akademiske dimittender bosat i København. Helt tilfældigt landede min ansøgning på HR-konsulentens bord på et tidspunkt, hvor den daværende kommunikationsmedarbejder var på vej over i en ny stilling. Selve hvervekampagnen blev ikke til noget, for det viste sig ikke at være det store problem at finde de undervisere, men mine kommunikationsevner blev sat i sving. Først i tre måneders løntilskud, hvor vi så hinanden an og fra 1. april i en vaskeægte fastansættelse som kommunikations- og marketingmedarbejder. Et par dage før årsdagen for min første dag som ledig.

Jobsøgning med udgangspunkt i virksomhedernes situation

Jeg er ikke i tvivl om, at jobmessen i Vordingborg var et rigtig godt springbræt for mig for at få gang i idéerne og også få styrket selvtilliden i jobsøgningen. Når jeg hørte virksomhederne fortælle om deres udfordringer, kunne jeg høre, jeg havde noget at tilbyde med min faglighed. De konkrete oplæg om virksomhedernes situation var meget nemmere at tænke videre ud fra end en liste med virksomheder, hvor jeg havde tænkt, jeg gerne ville arbejde. ZBC var ikke den eneste samtale, der kom ud af jobmessen, og det i sig selv gav god motivation til jobsøgningen, indtil aftalen faldt på plads efter noget tid. I dag har jeg været i organisationen i snart otte måneder. Hver morgen starter med en togtur ud af byen, forbi marker og byer og i vinterhalvåret tit ledsaget af en smuk solopgang. Jeg pendler over en time hver vej, hvor jeg arbejder eller slapper af. Og det fungerer rigtig godt. Så jeg er også et eksempel på, at pendling ikke er noget at være så bange for, og at der er et arbejdsliv uden for København.

0 kommentarer