MA’s brochure henvendt til små og mellemstore virksomheder.

Forskellen du gør i en mindre virksomhed

  • 23 aug. 2016 Kl 9:20

Knap otte nye ansættelser fører du med dig, hvis du bliver ansat som den første akademiker i en af landets mange mindre eller mellemstore virksomheder.

Af Poul Riese, kommunikationsrådgiver i MA

Det er nemlig den gennemsnitlige effekt af dine akademiske kompetencer, hvis virksomheden ikke har en akademiker ansat i forvejen.

Målt i kroner og øre vil du øge virksomhedens bruttofortjeneste med over 1 mio.kr. årligt. Det er den ekstra effekt, som en mindre eller mellemstor virksomhed i snit vil opleve, hvis den vælger at ansætte en akademiker frem for en medarbejder uden uddannelse.

Sådan lyder et par af budskaberne, når MA’s virksomhedsrådgivere forsøger at åbne øjnene hos virksomhederne og peger på værdien af at ansætte MA’s medlemmer.

Belægget ligger i et studie, som DAMVAD Analytics har foretaget for Dansk Magisterforening i 2015.

Hvordan skaber du værdi?

Budskaberne indgår i en ny folder, som MA’s virksomhedsrådgivere har med i tasken, når de aflægger virksomhederne besøg. 

Som akademiker er du systematisk og kan overskue mange data. Det sætter dig i stand til at optimere fx virksomhedens produkter, dens processer eller markedsføring. Du tilfører kort sagt virksomheden værdi, og det gør dig attraktiv.

Din værdiskabelse drives også af, at du som akademiker typisk:

  • kan dykke ned i en problemstilling, tage ejerskab og arbejde målrettet og selvstændigt, indtil problemet er løst
  • er analytisk skarp, selvstændig og fleksibel
  • udfordrer og stiller de frække spørgsmål
  • er god til at arbejde på tværs i virksomheden og stærk til at bygge bro mellem kunde og produkt.

Så måske dit næste karriereskridt inkluderer en mindre eller mellemstor virksomhed?

Her er der i hvert fald plads til, at du kan omsætte dine mange kompetencer og gøre en markant forskel.

0 kommentarer