Finanslov fejler fundamentalt

  • 04 dec. 2013 Kl 15:06

Akademikerkampagnen er røget ud af finansloven for 2014. Det har affødt denne kommentar fra Akademikerne (AC).

”Jeg fatter det simpelthen ikke” siger Akademikernes formand Ingrid Stage som en kommentar til, at indsatsen for at få flere akademikere ud i mindre virksomheder, ikke er en del af det netop indgåede finanslovsforlig. “Jeg er utrolig oprørt over, at hverken regeringen eller de borgerlige partier har fundet det nødvendigt at finde de 5 mio. kr., der skal til for at styrke jobskabelse for den gruppe danskere, der pt. har de største ledighedsproblemer.

Ingrid Stage, formand for Akademikerne. Foto: akademikerne.dk

Blandt nyuddannede akademikere er 28 % stadig ledige et år efter afsluttet uddannelse. Samtidig er det dokumenteret, at disse menneskers kompetencer kan være med til at skabe den nødvendige vækst og udvikling i tusindvis af mindre virksomheder, der ikke har erfaring med at ansætte akademikere. Det er så tudetosset, at politikerne ikke har ønsket at sikre dette match, når nu Akademikerkampagnen – som er den der ikke er fundet midler til at forlænge – de sidste 2 år har åbnet 2.000 nye jobs for bare 5 mio. kr. om året, hvilket formentligt gør den til billigste og mest effektive vækst- og beskæftigelsestiltag, vi indtil dato har set i Danmark”, udtaler Ingrid Stage.

“Det er meget svært for mig at forstå sammenhængen i regeringens politik. Med den ene hånd øger man markant optaget på universiteterne og presser de studerende til at komme hurtigere gennem studiet og ud på arbejdsmarkedet. Med den anden hånd fjerner man de instrumenter, der skal hjælpe med at øge akademikernes beskæftigelse i den private sektor. Det til trods for at regeringen turnerer rundt med pointen om, at Danmarks BNP kunne være 20 mia. kr. større, hvis vi havde den samme andel af højt uddannede i den private sektor, som de bedste OECD-lande. Hvor er sammenhængen?” spørger Ingrid Stage.

 Fakta om Akademikerkampagnen

Akademikerkampagnen er et projekt med det formål at få ledige akademikere ud i små og mellemstore virksomheder, der ikke har erfaring med højtuddannet arbejdskraft. De højtuddannede kan i mange virksomheder været med til at styrke virksomhedens kommunikation og markedsføring, få virksomheden ud på eksportmarkedet, styrke interne processer og logistik, personalehåndtering samt mange andre funktioner.

I løbet af de seneste to år har kampagnen været i kontakt med 7.500 mindre virksomheder om deres mulighed for at udvikle virksomheden ved at få tilført ny viden i form af en højtuddannet. 2.000 af disse virksomheder har set mulighederne og åbnet et nyt job til en højtuddannet. Undersøgelser viser endvidere, at virksomheder der ansætter deres første akademiker, i gennemsnit oplever en vækst der gør, at de ansætter 2-3 personer med en ufaglært eller faglært baggrund. Den samlede beskæftigelseseffekt af Akademikerkampagnen er derfor betydeligt større end de 2.000 jobs.

0 kommentarer