Nordjyllands Politi: Hvorfor ikke bruge humor på Twitter?

Er det dig, der kan tackle en shitstorm?

  • 08 dec. 2014 Kl 15:02

Vi er i kulturhuset Nordkraft i Aalborg. MA har samlet 70 studerende og dimittender, der alle gerne vil arbejde med kommunikation.

Af Pia Bloch-Nielsen, karriererådgiver i MA Aalborg

Fire cases og et indblik i tendensen: Arbejdsgiverne bruger flere resurser på de sociale medier inden for krisekommunikation, dialog med kunder og borgere samt nyhedsformidling. Og digital kommunikation bruges til at skabe vækst, så derfor er flere arbejdsgivere på de sociale medier døgnets 24 timer. Det stiller større krav til bemanding end tidligere og dermed flere jobåbninger.

Case #1: Vi har pressevagt 7 til 23

Cand.phil. Lotte Birk, leder af Kommunikation i Aalborg Kommune:

- De sociale medier er et stadig voksende fokuspunkt, og Aalborg Kommune har udarbejdet en pressestrategi med henblik på at skabe vækst i kommunen og har derfor nedsat en pressevagt (kl. 7-23) alle dage. I øvrigt som den første kommune i landet. På denne måde sikres et tættere samarbejde med pressen og en ageren på de sociale medier i alle henseender – også uden for Nordjylland. 

Case #2: Drop præmiewhisten

Kommunikationskonsulent Christian Brinck fra Nordjyllands Politi:

– Vi havde en indtelefoneret trussel mod en skole, og i en sådan alvorlig situation bruger vi Twitter, Mynewsdesk og Facebook til at skabe ro og tryghed hos borgerne. I andre tilfælde kan vi bruge humor som fx ved stormvarsel: Drop badminton og præmiewhisten.

- ”Tip politiet” er blevet til en app. Her skal vi overvåge konstant, og det er en resursekrævende opgave, som på sigt vil kræve flere hænder for at kunne løfte den.

Case #3: Hvordan kommunikerer du bredbånd i Fårup Sommerland?

Konceptudvikler Anette Grønhøj, Bredbånd Nord:

– Vi har en stor udfordring, når vi skal formidle budskaber om vores fiberbredbånd. Opgaver inden for kommunikation, marketing og til tider HR flyder sammen, så hav en åben tilgang til stillingerne, da de i mange tilfælde dækker bredt over mange opgaver. Jeg er selv cand.mag. i sprog og internationale forhold. 

Case #4: Hvad vil I gøre ved min smadrede bil?

Lisa Gyde, PR- og Social Media koordinator hos Aalborg Lufthavn:

- Jeg var i praktik og havde studiejob under kandidaten i lufthavnen, og det banede vejen til jobbet. – Vi måtte fx bruge krisekommunikation, da en borger publicerede et billede af en smadret bil på lufthavnens parkeringsplads. Gratis parkering er nemlig ét af vores vigtigste parametre i markedsføringen, så situationen skulle straks håndteres, således at den negative omtale blev minimeret på de sociale medier.

- Facebook er det primære medie, men i mindre udstrækning bruger vi også Instagram, Twitter og LinkedIn. Målet med dialogen er at skabe nærhed og vise personlighed, så vi får skabt loyale kunder. 

Bonusrunde

”Jeg fik et godt indblik i de opgaver og problemstillinger, der er en del af en kommunikationsmedarbejders arbejdsdag. Og jeg fik nogle brugbare redskaber og teknikker, som jeg vil kunne anvende i et fremtidigt arbejde. Endelig er jeg nu blevet klogere på, om jeg har lyst til at arbejde inden for kommunikationsområdet.”

0 kommentarer