Aktivering, der virker

  • 15 aug. 2013 Kl 8:58

Af Lis Kjærgaard Sørensen, cand.mag. og nyansat lærer på HF & VUC FYN

Da jeg for et lille år siden blev opsagt i mit job som intern sælger hos en international ingeniørvirksomhed i Odense, var min første tanke ikke, at jeg skulle ud og finde mig et nyt job som underviser.

Alligevel kan jeg i dag glæde mig over, at jeg pr. 1. august 2013 er ansat som årsvikar hos HF & VUC FYN i Faaborg. Vejen til undervisningsjobbet er gået gennem aktiveringstilbuddet Næste stop – undervisning, arrangeret af MA, Jobcenter Odense og HF & VUC FYN Odense, som henvendte sig til ledige med en mellemlang eller lang videregående uddannelse; både dem med og dem uden en klassisk gymnasielærerprofil.

Vigtigst er det, at man har lyst til at prøve kræfter med et job som underviser eller har overvejet at gå i den retning.

Hvad vil det sige at være underviser?

Jeg selv hørte til i gruppen af kursister, der måske havde lyst til at undervise. Efter 11 år med salgsarbejde i det private erhvervsliv havde jeg et stort ønske om at bevæge mig hen imod et job, hvor jeg igen kunne bruge min uddannelse, en cand. mag. i engelsk og historie, og da jeg igennem MA blev gjort opmærksom på Næste stop – undervisning, blev min nysgerrighed vakt.

Jeg øjnede chancen for at finde ud af, om undervisning kunne være noget for mig, meldte mig som deltager og var heldig at få en plads.

I løbet af de fem uger, forløbet varede, fik jeg og mine medkursister et grundigt indblik i, hvad det vil sige at være underviser. Vi blev introduceret til pædagogiske områder som blandt andet Den gode undervisning, Klasserumsledelse/-kultur, Forløbsplaner/undervisningssekvensering, Pædagogisk værktøjskasse, E-læring og Evalueringsværktøjer. På it-siden blev der undervist i emner som Ludus Web, Fronter, Web2, E-læringssystemer og Retteværktøjer.

Ud over de pædagogiske og it-faglige timer på klassen indgik også en følordning og et afsluttende projekt i forløbet, og alle kursister kunne benytte sig af muligheden for et par samtaler med en af skolens karrierevejledere.

Al undervisning foregik på HF & VUC FYN Odenses lokaliteter rundt omkring i byen, og underviserne var de samme undervisere, der normalvis står for introforløbet til skolens nyansatte lærere.

Klædt på til ansøgning og jobsamtale

Det viste sig heldigvis, at jeg rigtigt godt kunne tænke mig at undervise; og med kurset hos HF & VUC FYN i bagagen var jeg i dén grad klædt på til at skrive ansøgninger og gå til samtale.

På de fem uger havde jeg fået et grundigt indblik i, hvad der rører sig på ungdoms- og voksenuddannelserne, og jeg var i stand til at målrette mine ansøgninger. Jeg havde fået nogle uvurderlige kontakter hos en potentiel arbejdsgiver og ikke mindst en tro på, at jeg var fuldt ud kvalificeret til at undervise på trods af de mange år, jeg ikke havde brugt min uddannelse.

Dét i sig selv var måske den største hurdle for mig og lige nøjagtigt den slags hurdler, som forløbet sigter efter at hjælpe deltagerne med. Næste stop – undervisning er aktivering, der virker.

For mig har det været den direkte vej i job, og jeg glæder mig til at komme i gang med min nye karriere som underviser.


Læs også artiklen, HF & VUC FYN underviser normalt ikke magistre

0 kommentarer